10-trekk på ski

10_trekk_ski

Del deltakerne opp i to lag. Bruk gjerne fargesterke markeringsvester for at det skal bli lettere å skille lagene fra hverandre. Avgrens området (ca 20*30 m). Lagene skal prøve å kaste ballen mellom seg innad i laget 10 ganger uten å bli brutt av motstanderlaget. 10 uavbrutte pasninger gir ett poeng. Motstanderlaget kan bare erobre ballen ved å bryte pasningen eller når ballen er i bakken.

Bruk en ball som ikke blir så glatt når man har på votter.

Hensikt

Grunnleggende fysiske ferdigheter, grunnleggende skiferdigheter.

Variasjon

Begrens området slik at spillerne må bevege seg mye for å bli spillbar. Man kan også gjennomføre øvelsen med en ski.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Generelle tilpasninger kan være:

Elevsammensetning:  

  • Gi alle elevene en makker
  • Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er sammen

Utstyr og hjelpemidler:  

  • Ta i bruk flere typer baller
  • Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
  • Øk elevers rekkevidde med en gjenstand

Område, bane, plasser :

  • Lag flere baner eller del banene opp i små deler
  • Unngå forstyrrelser fra veien
  • Marker banen tydelig
  • Vurder om underlaget er godt nok tråkket

Antall og tid 

  • Variere antall pasninger (feks 5-trekk, 8-trekk, 4 trekk)
  • Hvor lenge skal man gjøre det?
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Bytt gjerne på bevegelsene, bruk f.eks truger i stedet for ski
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi personen god tid til å prøve seg fram og vær oppmerksom på økt trettbarhet. Noen kan ha behov for aktivitetshjelpemiddel som piggekjelke, ledsagerstyrt akebrett eller skigåstativ, og kan ha behov for at noen bidrar til fremdrift hvis dette er utfordrende. Eleven kan også skifte mellom de to lagene, slik at eleven alltid er på laget som skal kaste ball, som en «joker». For noen kan store bevegelser og hyppig retningsskift gjøre at det er utfordrende å holde balansen, og det kan være nyttig å holde seg på et mindre område. Har man utfordringer med å bruke armene, kan eleven kanskje samarbeide med en annen elev eller voksen.

Kognitive utfordringer: Kort og presis instruksjon. Skap forutsigbarhet og repeter gjerne flere ganger. Noen kan ha nytte av å observere i starten og bli med etter hvert. Fjern sanseforstyrrelser, for eksempel gjenstander som virker forstyrrende. Vær oppmerksom på dagsform. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested».

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte.

Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende.

Ballspill er synskrevende, mens grunnteknikken som spark, kast og sprett er mindre synskrevende.

Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert. Trygghet er viktig.

Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. For noen kan det være aktuelt med aktivitetshjelpemiddel som piggekjelke eller skigåstativ. Kan eleven samarbeide med en medelev eller voksen som supplerer synet? Gjennomfør aktiviteten i rolig tempo og gi eleven/barnet tid til å prøve seg frem. Bruk fargesterk ball eller ball med lyd som kan gjøre det enklere å følge med på hvor den er.

 

Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.

Revidert av: Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser.