Deltakerne deles i to grupper og plasseres i hver sin ende av salen. I midten av salen er det plassert to gjenstander (stoler eller store kjegler).
En fra hver gruppe sendes ut (et skip), som veiledes verbalt mellom gjenstandene av en admiral (som er plukket ut på forhånd). Skipene har bind for øynene og admiralene skal kommandere deres skip til å selje gjennom gjenstandene uten å kollidere. Admiralene skal hele tiden befinnes seg bak startstreken.
Den admiralen som får sitt skip gjennom gjenstandene, har skaffet gruppen et poeng. Hvis to skip kollidere, får ingen av gruppene poeng.
Variasjon
Kan også gjøres på ski eller skøyter
Tilpasningsmuligheter
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis. Skap trygghet.
Kognitive utfordringer: Repetisjon og forutsigbarhet. Fjern sanse-forstyrrelser. Vær oppmerksom på dagsform. Enkle regler. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon (synssansen kan oppleves som skummel å ta bort). Noen kan ha nytte av et «pausested». Kan ha behov for å se på aktiviteten først.
Bevegelsesutfordringer: Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Undersøk om personen har nedsatt sensibilitet. Gi personen god tid til å prøve seg fram. Kort ned distansene hvis nødvendig.
Nedsatt hørsel: Har personen tekniske hjelpemidler? Sørg for ro når beskjeder gis. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Mindre grupper kan være nyttig.
Helt døv: vil ikke høre admiralens instruksjoner. Kan andre signaler avtales i forkant?
Nedsatt syn/blind: La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på utstyr dersom de er utrygge. Repetisjon og forutsigbarhet. Tydelig, verbal instruksjon.
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser