Aktiv norsk

Stafettaktivitet der oppgåva er å lage t.d.flest mogleg verb innanfor ei gitt tid, eller så lenge ein har bokstavar å bruke. Døme på oppgåver kan vere substantiv, ord med diftongar, adjektiv osv.

Førebuingar:

Før start legg ein magnetbokstavane gruppevis på golvet framfor magnettavla. Borna stiller opp bak startlinja eit stykke unna og ventar på startsignal.

Gjennomføring:

Ein og ein spring fram til bokstavane, plukkar berre éin bokstav frå golvet og set på tavla. Spring så attende for å veksle med neste på laget og held fram slik til tida er ute. Ein kan og løyse oppgåva som eit lag. Om å gjere å lage flest ord eller bruke flest bokstavar til tida er ute.

Aktiv Norsk

Tips! Legg inn fysiske tilleggsoppgåver, til dømes at ein må hinke etter at ein har laga eit ord, springe baklengs etter å ha laga to ord osv.

Hensikt

Utfordre kognitive ferdigheiter.

Variasjon

Ein kan jobbe både individuelt og lagvis. Yngre born kan starte som gruppe og samarbeide om oppgåva. Legg inn fysiske tilleggsoppgåver, t.d. at ein må hinke etter at ein har sett på ein bokstav/laga eit ord, springe baklengs, hoppe over ein hekk på veg framover og krype under attende osv. Ein kan byte ut bokstavar med tal og setje opp ferdige reknestykke med pluss, minus, gange og dividering derom ein ønskjer å jobbe med matte.

Progresjon

Varier oppgåvene etter målgruppa (alder og kunnskapsnivå). Dersom ein bestemmer at borna ikkje kan snakke saman, blir det meir  utfordrande å løyse oppgåvene.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Generelle tilpasninger kan være:

Elevsammensetning:  

  • Gi alle elevene en makker
  • Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er sammen

Utstyr og hjelpemidler:  

  • Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
  • Øk elevers rekkevidde med en gjenstand

Område, bane, plasser 

  • Lag flere baner eller del banene opp i små deler
  • Marker banen tydelig

Antall og tid 

  • Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Bytt gjerne på bevegelsene, bruk f.eks kappgang i stedet for løp
  • Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
  • Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi personen god tid til å prøve seg fram. Vurder om elevene skal arbeide i par for å bidra til støtte og bedre balanse. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere stolen selv. Vær oppmerksom på bevegelsesutfordringer i forhold til hvilke kommandoer som blir gitt.

Kognitive utfordringer: Kort og presis instruksjon. Skap forutsigbarhet og repeter gjerne flere ganger. Ved kompleks oppgave kan eleven ha nytte av å samarbeide med en medelev eller voksen. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.

Nedsatt hørsel/døv: Sørg for ro når beskjeder gis og ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Sikre at eleven har oppfattet instruksjonen. Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Gi instruksjon i en oppgave av gangen. Oppgaven kan være skriftlig.

Nedsatt syn/blind: Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. For eksempel ved å holde i hånden, gjennom grep over albuen på ledsageren eller ved å holde i tau/reim. La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på utstyret. Sørg for å rydde unna unødvendig utstyr slik at det ikke står hindringer i veien. Kan det lages lyd der bokstavene er, slik at det er enklere å orientere seg frem dit?

 

Levert av: Høgskolen i Hedmark, En region i bevegelse

Forslag til tilrettelegginger: Høgskolen i Hedmark, En region i bevegelse/Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser