Aktivitetsløyper, med postar og praktiske oppgåver undervegs, kan vere ein motiverende måte å få deltakarane til å røre seg rundt i terrenget med ski på beina. Det kan vere i nærmiljøet, på fjellet, i eit skileikområde, i ei ljosløype eller i eit alpinanlegg. Aktivitetsløyper kan vere så mangt og berre fantasien set avgrensingar for hva ein kan få til. Ei aktivitetsløype kan, i tillegg til å ha postar ein skal innom undervegs, vere element som hopp, kular og staup, svingløype, langrennsdel osv. Aktivitetsløyper bør gjennomførast gruppevis.
Hensikt
Grunnleggjande fysiske ferdigheiter, grunnleggjande skiferdigheiter.
Variasjon
Praktiske oppgåver ein kan gjere på postane: Skyte på blink (med frisbee, snøball, ertepose osv), skøyteetappe der ein hentar erteposar, lage ein snøskulptur, køyre ei hinderløype på tid, lengdehopp på ski, stå lengst på ei ski osv. Her treng ein ikkje setje grenser!
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Generelle tilpasninger kan være:
Elevsammensetning:
- Gi alle elevene en makker
- Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
- La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
- Marker tydelig hvem som er sammen
Utstyr og hjelpemidler
- Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
Område, bane, plasser
- Unngå om mulig forstyrrelser
- Marker banen tydelig
- Vurder om underlaget og terreng er passende
Antall og tid
- Tilpass størrelsen og lengden på aktivitetsløypa.
- Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
- Hvor lenge skal man gjøre det?
- Repetisjon; gjenta igjen og igjen
- Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem
Valg av bevegelser
- Vurder om det kan legges opp til ulik vanskelighetsgrad på postene slik at elevene kan velge den varianten som passer dem best.
- Gi elevene muligheter for å velge bevegelse på postene selv
- Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
- Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
- Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på
Bevegelsesutfordringer: Gi eleven god tid til å prøve seg fram. Noen kan ha behov for aktivitetshjelpemiddel som piggekjelke, ledsagerstyrt akebrett eller skigåstativ, og kan ha behov for at noen bidrar til fremdrift hvis dette er utfordrende. Vær oppmerksom på økt trettbarhet.
Kognitive utfordringer: Det kan være nyttig å gi instruksjon i en oppgave av gangen. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver, for eksempel gjennom å bane bevegelse. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested».
Nedsatt hørsel/døv: Sørg for ro når beskjeder gis og ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Sikre at eleven har oppfattet instruksjonen.
Nedsatt syn/blind: Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. For eksempel kan ledsager gå foran med fargesterk vest. Legg stasjoner i oppkjørt løype slik at eleven kan følge skisporet. Ledsager kan med fordel benytte mikrofon med høyttaler som plasseres rundt hoften slik at den svaksynte/blinde lettere får med seg verbal instruksjon fra ledsager som går foran. La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på utstyret. Sørg for å rydde unna unødvendig utstyr slik at det ikke står hindringer i veien.
Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser