Alle mann av huset

 

Tegn fem sirkler med diameter på cirka 2 meter. Sirklene tegnes i samme mønster som fem prikker på en terning. Sirklene skal illustrere «hus». Avstanden mellom de ytterste sirklene bør være minst 10 meter. Deltakerne fordeler seg på de fire ytterste sirklene, mens den som fanger stiller seg i den midterste sirkelen. På signal ”alle mann av huset” skal deltakerne bytte ”hus” (flytte til et annet felt). Den som er i midten prøver å fange de som beveger seg mellom husene. Deltakerne er fri når de har foten inne i sitt nye hus. De som blir tatt blir med og fanger neste gang. Den som blir igjen til slutt har vunnet.

Variasjon

For å gjøre leken mer spennende og utfordrende kan den også tilpasses til bevegelsesmiljø som fjell, skog og mark.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Generelle tilpasninger kan være

  • Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.

Elevsammensetning

  • Gi alle elevene en makker
  • Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er sammen
  • Utstyr og hjelpemidler: Innfør bevegelsesregler for noen elever for å regulere hastighet, f.eks. hinke, hoppe, kjøre trillebår i par osv.
  • Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
  • Øk elevers rekkevidde med en gjenstand når de skal fange

Område, bane, plasser 

  • Marker banen tydelig
  • Vurder å tegne opp hjelpesirkler mellom «husene» slik at elever som beveger seg i langsommere tempo har mulighet til å stoppe. Eller tilpass størrelsen på området eller avstanden mellom sirklene
  • Unngå forstyrrelser fra veien
  • Vurder om underlaget er passende

Antall og tid 

  • Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
  • Hvor lenge skal man gjøre det?
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Bytt gjerne på bevegelsene, bruk f.eks kappgang i stedet for løp
  • Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
  • Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi personen god tid til å prøve seg fram. Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere stolen selv. Om eleven har nedsatt balanse kan det være nyttig å arbeide i par for å bidra til støtte og bedre balanse.

Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon. Skap forutsigbarhet og repeter gjerne flere ganger. Vær oppmerksom på dagsform. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Fjern sanseforstyrrelser, for eksempel gjenstander som virker forstyrrende.

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for at lydnivået er lavt slik at utgangspunktet for å høre kommandoen er best mulig. Ha direkte kontakt, og bruk mimikk og tegnstøtte til å forsterke «alle mann ut av huset», for eksempel ved bruk av et teknisk hjelpemiddel? Har man med elever/deltakere med nedsatt hørsel/døv, så kan det feks bare gis et visuelt signal?

Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende.

Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert.

Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. For eksempel ved å holde i hånden, gjennom grep over albuen på ledsageren eller ved å holde i tau/reim. Eleven kan også samarbeide med en annen i par. Tiltal med elevens navn, i kombinasjon med lett berøring. Undersøk om eleven opplever aktiviteten som meningsfull.

 

Levert av: Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

Forslag til tilrettelegginger: Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet/Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser