Ambulanse

Ambulansen_750

Still ett par stoler eller en benk i rommet, for å markere sykehuset. Er dere utendørs, kan en bruke det en har for hånden, som jakker, kvister o.l. Utnevn en person til «pest» og en annen til doktor. Pesten skal smitte så mange som mulig. Den som blir smittet blir akutt syk og må sette seg på huk. De andre skal ikke bare unngå å bli smittet av pesten, men også prøve å hjelpe den som er syk. I det samme man tar i en syk, blir man sykepleier og kan ikke bli smittet. To sykepleiere som holder i en smittet, forvandles til en ambulanse. Deres oppgave er å frakte den syke til sykehuset ved å bære han/hun. Når de er framme til sykehuset blir ambulansen til vanlige mennesker igjen og kan bli smittet. På sykehuset jobber doktoren. Han/hun tar imot den syke. Den syke blir frisk ved å bytte rolle med doktoren. Det vil si at den som først var doktor blir vanlig menneske og drar ut til de andre, mens den syke overtar som doktor. Slik rullerer man gjennom hele leken.

Hensikt

En lek som trener styrke og utholdenhet, men også samarbeid.

Progresjon

Du kan øke antall elever som har «pest», da blir flere smittet og dermed kan det bli mer bæring.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.

Generelle tilpasninger kan være

  • Tilpasse størrelsen på området hvor aktivitetene utføres

Elevsammensetning

  • Gi alle elevene en makker
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er sammen
  • Vurder om det skal være flere om å være «ambulanse» for å være flere om å løfte den syke. Hvor mange som er med å løfte bør vurderes ut ifra alder og hvor tung «de syke» er.
  • La «den syke» sitte i et klede eller et slags seil for at elevene enklere skal få grep.

Utstyr og hjelpemidler

  • Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
  • Øk elevers rekkevidde med en gjenstand
  • Bruk fargesterk vest eller lignende til å markere hvem som er «pest».

Område, bane, plasser 

  • Lag flere baner eller del banene opp i små deler
  • Unngå forstyrrelser fra veien
  • Marker banen tydelig
  • Vurder om underlaget er passende (ute)

Antall og tid 

  • Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
  • Hvor lenge skal man gjøre det?
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Bytt gjerne på bevegelsene, bruk f.eks kappgang i stedet for løp
  • Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
  • Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi eleven god tid til å prøve seg fram. Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Vurder om eleven kun skal ha en rolle. Om en elev sitter i rullestol, undersøk om han/hun ønsker å være «syk» og at løftet skjer ved at «ambulansen» tar tak i rullestolrammen. Her kan en voksen være med å veilede, eller hjelpe til, og løftet bør vurderes ut ifra alder og om rullestolen er egnet til å la seg løfte. Evt. kan den «syke» bli ledsaget til doktoren av ambulansen.

Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon og behold tydelig struktur i økten. Repeter gjerne flere ganger. Noen kan ha nytte av å observere i starten og bli med etter hvert. Det kan også vurderes om eleven skal ha mulighet til å ha én fast rolle, særlig i starten. Fjern sanseforstyrrelser, for eksempel gjenstander som virker forstyrrende. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte, samt vis hva man skal gjøre før første runde går i gang. Sørg for ro når beskjed gis.

Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Start forsiktig og øk utfordringene etterhvert.

Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven har behov for det, eller vurder om eleven skal samarbeide med en annen i par. Suppler synet til barnet gjennom å gi informasjon om omgivelsene. La personen bli kjent med omgivelsene. Bruk lyd for orientering i rommet, for eksempel lag lyd der hvor «den syke» skal bæres til. Sørg for god kommunikasjon. Kan være nyttig å bevege seg i en bestemt takt når man løfter og beveger seg flere sammen. Sørg for å rydde unna unødvendig utstyr slik at det ikke står hindringer i veien.

 

Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser