To og to går saman, og ein ball vert plassert mellom dei. Målet er at ballen ikkje skal falle i bakken medan borna dansar. Det er lov å ta pausar undervegs. Etter kvart kan de rullere og bytte partnarar.
Prøv å halde ballen/erteposen mellom:
- rygg og rygg
- mage og rygg
- panne og panne
- arm og arm
- mage og arm
Finn på nye metodar saman med borna.
Hensikt
I denne leiken øver borna på samarbeid, rytme og balanse.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Generelle tilpasninger kan være:
Elevsammensetning
- Gi alle elevene en makker
- Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
- La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
- Marker tydelig hvem som er sammen
Utstyr og hjelpemidler
- Bruk ball med ulik størrelse, friksjon osv. for å gjøre det enklere eller mer utfordrende. Badeball og ballong kan og være alternativer.
Område, bane, plasser
- Lag flere baner eller del banene opp i små deler
- Marker banen tydelig
Antall og tid
- Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
- Hvor lenge skal man gjøre det?
- Repetisjon; gjenta igjen og igjen
- Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem
Valg av bevegelser
- Varier takten og farten på musikken. Med rolig musikk vil dansen også være rolig som legger mer til rette for at elevene kan fokusere på å holde ballen.
- Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
- Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på
Bevegelsesutfordringer: Gi eleven god tid til å prøve seg frem og vær oppmerksom på økt trettbarhet.
Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon og behold tydelig struktur i økten. Repeter gjerne flere ganger. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Spør vedkommende om eleven kan høre rytmen, for eksempel bassen. Alternativt kan lys som blinker i takt med musikken brukes.
Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert. Her utfordres andre sanser enn syn og hørsel, slik at ball uten lyd kan brukes, gjerne en softball.
Levert av: Arnesen, Guldbrandsen, Gundersen og Hovden, forfattarar av boken «Bevegelsesglede i barnehagen» (2010), utgitt av Kommuneforlaget, i samarbeid med Idrettsbarnehage AS.
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser