Alle har ein ballong knytt til ankelen/leggen. Det er om å gjere å sprekke ballongen til dei andre, samstundes som ein må passe på sin eigen ballong. Ha gjerne tilgang til fleire ballongar, slik at dei som har mista ballongen sin kan halde fram i leiken.
Ein gjennomfører leiken best utan skistavar.
Hensikt
Her øver ein grunnleggjande skiferdigheiter på ein motiverande og morosam måte.
Variasjon
Ein treng ikkje ski for denne leiken, kan og gjennomførast utan.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Generelle tilpasninger kan være:
Elevsammensetning
- Elevene kan arbeide i par for å gi hverandre støtte, samtidig som det kan være en god samarbeidsoppgave. Vurder om hvert par har en ballong eller hver sin ballong
- La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
- Marker tydelig hvem som er sammen
Utstyr og hjelpemidler
- Ta i bruk flere størrelser på ballonger
- Bruk gjenstander mellom elever i stedet for kroppskontakt
Område, bane, plasser
- Avgrens området tydelig ved hjelp av kjegler, staver eller lignende.
- Vurder størrelsen på området etter ferdighetene til elevene/barna og om det er noen som har spesielle behov.
- Vurder om terrenget er passende
Antall og tid
- Hvor lenge skal man gjøre holde på?
- Repetisjon; gjenta igjen og igjen
- Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem
Valg av bevegelser
- Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
- Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
- Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på
Bevegelsesutfordringer: Vurder om elevene skal arbeide i par for å bidra til støtte og bedre balanse. Noen kan også ha behov for aktivitetshjelpemiddel som piggekjelke, ledsagerstyrt akebrett eller skigåstativ, og eventuelt hjelp til fremdrift og at ledsager hjelper til med å sprekke ballongen til andre.
Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon og behold tydelig struktur i økten. Repeter gjerne flere ganger. Noen kan ha nytte av å observere i starten og bli med etter hvert. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og sørg for at elevene har forstått reglene før aktiviteten går i gang. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte.
Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Trygghet er viktig. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert.
Spør om snø og lys påvirker kontrastene. Faste spor er en fordel. Suppler synet til barnet gjennom å gi informasjon om omgivelsene. Synet brukes mye når vi trener balanse. Unngå for store variasjoner, bruk gjerne samme område flere ganger. La personen bli kjent med omgivelsene og la de gå løypen først. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. Vurder om eleven skal samarbeide med en annen i par. Bruk fargesterke ballonger.
Levert av : Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser