To lag. Velg to spillere for å holde et tau / tau for å gjøre det til et volleyballnett. Et lag på hver side av tauet.
Spillet er initiert av en deltaker som serverer ballongen over «nett». Når ett lag får ballongen til å treffe gulvet i motstandernes halvdel, får de poeng og motsatt lag skal servere ballongen. Det spilles med fastbestemt tid og laget med flest poeng har vunnet.
Variasjon
Flere ballonger eller baller på banen samtidig.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Generelle tips kan være:
- Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
- Juster høyden på volleyballnettet etter hvordan elevene/barna løser oppgaven for å gjøre det enklere eller mer utfordrende.
- Bruk en strandball i stedet for en ballong.
- Juster størrelsen på banen.
- Ballongracket kan brukes for å gi en større trefflate.
Kognitive utfordringer: Repetisjon og forutsigbarhet. Fjern sanse-forstyrrelser. Vær oppmerksom på dagsform. Enkle regler. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver. Vis, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Kan ha behov for eget avgrenset område eller et «pausested». To og to?
Bevegelsesutfordringer: Vær oppmerksom på økt trettbarhet, kan ha behov for pauser. Undersøk om personen har nedsatt sensibilitet. Gi personen god tid til å prøve. Avgrens område dersom nødvendig. Økt rekkevidde med aviskølle?
Nedsatt hørsel/døv: Sørg for ro når beskjeder gis. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Mindre grupper kan være nyttig.
Nedsatt syn: Ledsag når personen har behov for det. La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på utstyr. Repetisjon og forutsigbarhet. Eget avgrenset område? Tenk over lysforhold, bruk fargesterke ballonger / kontraster. Tydelig, verbal instruksjon, evt. bane bevegelser. Bruk lyd for orientering i rommet. Gir aktiviteten mening for deltakeren – snakk om det!
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser