Regnmakaren åpnar eit ballnett fylt med små softballar og let ballane regne over deltakarane. Den som samlar flest ballar vert neste regnmakar. Leiken vert avgjort på tid eller når alle ballane er plukka opp. På førehand kan ein lage eit lite avgrensa område til kvar deltakar, til dømes ein rockering. Det avgrensa området skal fungere som lageret til kvar deltakar, på den måten blir det lettare å halde orden på kven som har fanga flest ballar.
Hensikt
Her øver ein grunnleggjande ferdigheiter og balltilvenjing.
Variasjon
Deltakarane kan prøve å samle flest mogleg ballar utan å bruke hendene. La elevene bruke baller med ulik størrelse og vekt (f.eks lettere), friksjon osv. for å gjøre det enklere eller mer utfordrende. Noen kan ha nytte av baller med lyd.
Progresjon
For å auke intensiteten kan ein leggje «lagera» eit stykke unna der ballane vert slept, slik at deltakarane må springe meir og lenger.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Generelle tilpasninger kan være:
Elevsammensetning
- Vurder om elevene skal arbeide i par for å bidra til støtte og bedre balanse, samtidig som det kan være en god samarbeidsoppgave.
- Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
- La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
- Marker tydelig hvem som er sammen
Utstyr og hjelpemidler
- Ta i bruk flere typer baller
- Område, bane, plasser
- Tilpass avstanden fra der ballene blir sluppet ut til «lageret» til elevene.
- Marker banen tydelig
- Vurder om underlaget er passende
Antall og tid
- Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
- Hvor lenge skal man gjøre det?
- Repetisjon; gjenta igjen og igjen
- Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem
Valg av bevegelser
- Bestem hastigheten elevene kan bevege seg i, eller lag bevegelsesregler (f.eks. hoppe, hinke, rulle osv.)
- Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
- Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
- Sørg for at alle deltakerne har forstått instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på
Bevegelsesutfordringer: Gi personen god tid til å prøve seg frem og vær oppmerksom på økt trettbarhet. Noen kan ha behov for ledsager eller at aktivitetshjelpemiddel benyttes. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere stolen selv, samt bistand til å få ball opp fra gulvet.
Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon, og behold tydelig struktur i økten. Repeter én variasjon gjerne flere ganger. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og sørg for at elevene har forstått reglene før aktiviteten går i gang. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte.
Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Ballspill er synskrevende, mens grunnteknikken som spark, kast og sprett er mindre synskrevende.
Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Trygghet er viktig. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert. Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. La eleven bli kjent med omgivelsene. Eleven kan samarbeide med en annen og legge ballene ned i rokeringen. Mange repetisjoner er nødvendig, og en bør unngå for store variasjoner, samt god kommunikasjon.
Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser