Alle deltakerne har hver sin ball. Start med at de står slik at de ser deg. Gjerne i en halvsirkel med litt plass rundt seg. Noen utfordringer : – Kaste opp ballen og ta imot med begge hender mellom beina. – Kaste opp ballen med venstre hånd og ta imot med høyre og motsatt. – Kaste ballen opp og ta imot mens en sitter på rumpa. – Kaste ballen opp og stup kråke før en tar imot. -Kaste ballen opp og se hvor nærme bakken en klarer å fange den uten å støte i bakken. – Kaste ballen langt opp og se om en klarer å fange den før den lander på bakken. – Kaste ballen opp og prøve å ta imot den, kast høyere og høyere etterhvert som en klarer å ta imot. Her gjelder det å være kreativ og finne på nye utfordringer, bruk fantasien.
Som voksenperson kan du organisere ved at deltakerne aper etter deg. Dette fører til at det blir mer aktivitet og mindre pauser enn hvis en skal forklare hver variant. Hold ballen i ro og få deltakerne til å gjøre det samme, når du ønsker de skal følge med på det du har å si.
Hensikt
Øve på ballferdigheter i konkurranse med deg selv.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Generelle tilpasninger kan være:
Elevsammensetning
- Gi alle elevene en makker
- Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
- La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
- Marker tydelig hvem som er sammen
Utstyr og hjelpemidler
- Bruk ball med ulik størrelse, friksjon osv. for å gjøre det enklere eller mer utfordrende (badeball og ballong kan fungere godt)
- Pass på å gi deltakere som er usikker på ball de ballene som er lettest å kontrollere.
- Lurt å ha tilstrekkelig med luft i de ballene som skal brukes, bør sjekkes på forhånd.
Område, bane, plasser
- Sørg for at elevene har nok rom rundt seg til å kunne utfordre seg uten å bli forstyrret av medelever.
Antall og tid
- Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
- Hvor lenge skal man gjøre det?
- Repetisjon; gjenta igjen og igjen
- Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem
Valg av bevegelser
- Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
- Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
- Sørg for at alle elevene forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på, der du kan variere mellom å bruke armer, føtter og hode.
Bevegelsesutfordringer: Gi eleven god tid til å prøve seg frem og vær oppmerksom på økt trettbarhet. Om eleven sitter i rullestol, sørg for at tippesikring er på eller vurder om eleven skal ha en voksen som sikrer bak når eleven kaster ballen opp, eller gir støtte når ballen skal opp ifra gulvet.
Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon, gjerne kun én instruksjon av gangen. Behold tydelig struktur i økten. Repeter gjerne flere ganger. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Spør vedkommende om musikk er forstyrrende i oppgaven.
Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Ballspill er synskrevende, mens grunnteknikken som spark, kast og sprett er mindre synskrevende.
Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert.
Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Bruk evt. ball med lyd slik at eleven kan følge med hvor ballen er.
Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Forslag til tilrettelegginger: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet/Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser