Beskytte egen ball

Beskytte egen ball2

Alle deltakerne har hver sin ball som kan stusses mot gulvet (basketball, volleyball eller håndball egner seg fint). Start med at deltakerne stusser rundt med begge hendene innenfor et avgrenset område (størrelsen på området er avhengig av antall deltagere) i gå-fart. Deretter gir du de lov til å ødelegge for hverandre ved å prøve å få meddeltakernes ball ut av området samtidig som de har kontroll på sin egen. Når en har mistet kontroll på ballen sin er en «ute» og må stå utenfor området og stusse ballen. Den som står igjen til slutt, uten å ha mistet kontroll over egen ball, har vunnet.

Hensikt

Øve på ballferdigheter og samhandling med ball i spillform.

Variasjon

  • De som blir «ute» kan få ett sett av andre ballallsidighetsøvelser de må gjennomføre mens de venter.
  • Ta bort konkurranseelementet og tilfør samarbeidselement. Elevene skal bytte ball med hverandre samtidig som de stusser.
  • Innfør ulike bevegelsesregler, for eksempel bare bruke høyre eller venstre hånd, stusse så høyt som mulig, eller så lavt som mulig, rundt sin egen akse osv.

Progresjon

Øke farten, jo høyere fart ballen har dess vanskeligere blir det.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte. Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis. 

Det er lurt å ha tilstrekkelig med luft i de ballene som skal brukes, bør sjekkes på forhånd.

Generelle tilpasninger kan være:  

Elevsammensetning

  • Gi alle elevene en makker
  • Sett sammen harmoniske grupper på forhånd
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er sammen

Utstyr og hjelpemidler

  • Ta i bruk flere typer baller med ulik størrelse, friksjon osv. for å gjøre det enklere eller mer utfordrende.
  • Område, bane, plasser
  • Lag flere baner eller del banene opp i små deler
  • Marker banen tydelig

Antall og tid 

  • Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
  • Hvor lenge skal man gjøre det?
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
  • Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi deltakeren god tid til å prøve seg frem. Om deltakeren har utfordringer med å bruke armene kan vedkommende vippe ballen på føttene eller fokusere på å prøve å ta ballen fra medelever. Man bør også undersøke om eleven opplever aktiviteten som meningsfull. For noen kan store bevegelser gjøre at det er utfordrende å holde balansen, og det kan være nyttig for dem å sitte på en krakk eller stol. Konkurranseelementet bør da tenkes bort.

Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon. Det kan være nyttig å gi instruksjon i én oppgave av gangen. Vis og gi konkret veiledning.

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og sørg for at elevene har forstått reglene før aktiviteten går i gang. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte.

Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Ballspill er synskrevende, mens grunnteknikken som spark, kast og sprett er mindre synskrevende.  Øye/hånd- og øye/fotkoordinasjon er vanskelig når du ikke ser.

Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Trygghet er viktig. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert. Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva deltakeren ser. Bruk fargesterk ball. Vurder å fjerne konkurranseelementet for en tryggere, mer forutsigbar ramme. Sørg for å rydde unna unødvendig utstyr slik at det ikke står hindringer i veien.

 

Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser