Balltilvenning i par 2

ballsidighet_2

Del gruppen inn i par. Hvert par har en ball. Definer området og spre parene slik at plassen blir utnyttet.

Gi utfordringer:
– Den ene løper foran uten ball og viser vei mens den andre stusser ballen bak.
– Den ene stusser ballen, samtidig som han/hun prøver å skjerme ballen for den andre. Den andre skal prøve å berøre ballen.
– Den ene lager en ring med armene, mens den andre skal kaste ballen opp i ringen, fra både sittende  og stående posisjon.
– Kryp mellom beina til hverandre mens en stusser ballen.
– Kast ballen til hverandre via veggen.
– Kast ballen til hverandre, fra rygg og over hodet.
– Den ene stusser ballen i et åttetall rundt bena til den andre.
– Parene kan prøve å frakte ballen fra et punkt til et annet, uten å bruke hendene og uten at ballen er i bakken (kan også benyttes som en stafettvariant).

Husk å be deltakerne om å bytte roller underveis i øvelsene!

Hensikt

Åve på ballferdigheter i samarbeid med andre.

Progresjon

Ved å øke farten på ballen, dess vanskeligere blir det. Man kan også lage området mindre slik at faren for å støte borti hverandre blir større.

Tilpasningsmuligheter

Pass på å gi deltakere som er usikker på ball de ballene som er lettest å kontrollere. Lurt å ha tilstrekkelig med luft i de ballene som skal brukes, bør sjekkes på forhånd.

Levert av Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet