Balltog

balltog2 balltog1

Stafett med fire til seks deltagere på hvert lag. Lagene står på rekke, som et tog, med en meters avstand mellom hvert lagmedlem. Førstemann på hvert lag har en ball som han leverer fra seg mellom bena, til nestemann. Nummer to leverer den på samme måte til nummer tre. Slik fortsetter det gjennom hele rekka. Når den bakerste i rekka får ballen, løper han med ballen i hendene og stiller seg fremst i toget. Stafetten avsluttes når den som opprinnelig var først i rekka igjen står fremst.

Hensikt

Øve på ballferdigheter, samhandling og grunnleggende bevegelser.

Variasjon

Ballen kan leveres på ulike måter: – over hodet, – trilles mellom bena, – med to hender i hoftehøyde (rotasjon til høyre eller venstre), -annenhver gang mellom bena og over hodet. Bruk baller med ulik størrelse, friksjon osv. for å gjøre det enklere eller mer utfordrende. Noen kan ha nytte av baller med lyd.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis. Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å sende ballen videre.

Generelle tilpasninger kan være: 

Elevsammensetning

  • Sett sammen harmoniske lag på forhånd
  • La sterke eller hurtige elever hjelpe andre elever
  • Marker tydelig hvem som er på lag

Antall og tid 

  • Sett antall på aktivitetene – hvor mange ganger skal man gjøre noe bestemt
  • Hvor lenge skal man gjøre det?
  • Repetisjon; gjenta igjen og igjen
  • Fortell elevene hva de skal etterpå og hva du forventer av dem

Valg av bevegelser 

  • Bytt gjerne på bevegelsene, bruk f.eks kappgang i stedet for løp
  • Gi elevene muligheter for å velge bevegelse selv
  • Bruk slowmotion slik at tempo tas ut av aktiviteten
  • Forklar og øv på bevegelsene i forkant av aktiviteten
  • Sørg for at alle deltakerne forstår instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på

Bevegelsesutfordringer: Gi deltakeren god tid til å prøve seg frem. For noen kan store bevegelser gjøre at det er utfordrende å holde balansen, og det kan være nyttig for dem å sitte på en krakk eller stol.

Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon. Det kan være nyttig å gi instruksjon i en oppgave av gangen. Vis og gi konkret veiledning, for eksempel gjennom å bane bevegelsen. Repeter én variasjon flere ganger. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og sørg for at elevene har forstått reglene før aktiviteten går i gang. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte.

Nedsatt syn/blind: Generelt trives synshemmede best når aktiviteten er preget av struktur, ro og orden, samt med faste opplegg, treningsløyper og øvelser. For mye variasjon betyr at man ikke får nok repetisjoner, og mye energi må brukes på å lære nye ting. Synshemmede trives ofte best med øvelser som ikke er synskrevende. Ballspill er synskrevende, mens grunnteknikken som spark, kast og sprett er mindre synskrevende. Prøv med ball meg lyd (goalball).

Elevens erfaring og «tøffhet» vil variere. Trygghet er viktig. Start forsiktig og øk utfordringene etter hvert.  Vær oppmerksom på lyssetting og spør hva deltakeren ser. Bruk ball med lyd og sørg for god kommunikasjon igjennom leken slik at det er enkelt for deltakeren å følge med på hvor ballen er. Gi konkret veiledning, for eksempel gjennom å bane bevegelsen. La personen bli kjent med avstanden mellom deltakerne, samt fra fremste til bakerste deltaker. Kanskje har deltakeren behov for ledsager når han/hun skal fra bakerst til fremst i rekken.

 

Levert av: Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser