En tom hermetikkboks settes i midten av en stor ring. Deltakerne samles i ringen. En blir valgt til å stå. En annen sparker hardt i boksen. Mens den som står, løper for å hente boksen og deretter teller til femti, løper de andre og gjemmer seg. Etter hvert som de blir funnet, skal den som står, løpe tilbake til boksen og rope navnet til den som blir oppdaget, for eksempel: ” Per på boksen” osv. De/den som blir fanget, kan befries. En som ikke er tatt, kan løpe bort til boksen og sparke den langt av sted. Den som står, må da hente boksen og telle til femti før han igjen kan lete etter de andre.
Det er lurt å følge med på rulleringen av hvem som «står». Hvis det er noen som blir stående lenge og har vanskeligheter med å fange alle, kan det være lurt å kanskje bytte ved en naturlig anledning. Du som voksen kan være med på leken!
Tilpasningsmuligheter
Ved å velge et område med variert underlag, kan alle delta. Dersom det er en elev/et barn som synes det er vanskelig å telle, synes det er utfordrende med rom-retning (å strukturere søket), eller synes det er vanskelig å finne gjemmeplass, kan en tilpasning være å sette elevene sammen på lag to og to. Avklar hvor langt det er lov å gå for å gjemme seg.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Kognitive utfordringer: Repetisjon og forutsigbarhet. Reduser sanseforstyrrelser ved f.eks. valg av områder. Vær oppmerksom på dagsform. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver. Vis med kroppen, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen av elevene viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested». Opplevelse av trygghet og tillit er viktig.
Bevegelsesutfordringer: Vær oppmerksom på økt trettbarhet, kan trenge ekstra pauser. Undersøk om eleven/barnet har nedsatt sensibilitet. Gi eleven/barnet god tid til å prøve seg fram. Vurder om eleven trenger en ledsager.
Nedsatt syn/blinde: Kan ledsages av annen elev eller andre. Snakk med eleven og bli enig om hvordan ledsaging sør skje. Hvor trygg er eleven? La eleven bli kjent med omgivelsene. Tenk over lysforhold og bruk av farger/ kontraster (den som «har den» kan f.eks ha refleksvest). Tydelig, verbal instruksjon. Bruk lyd for orientering (den som «har den» kan f.eks ha bjelle på/ med).
Hørselshemmede/døve: Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og eventuelt tegnstøtte. Kan ledsages av annen elev eller andre. Avklar med vedkommende hvordan han/hun (bruker vi hen?) kan oppfatte at han/hun er «på boks».
Levert av: Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet.
Revidert av: Nasjonal Kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser.