Fallskjermen

Illustrasjon: Thomas Madsen/ Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

Illustrasjon: Thomas Madsen/ Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet

 

Denne aktiviteten krever minst åtte personer for at den skal være vellykket. Det bør også være minst to voksne med slik at de kan styre fallskjermen på hver sin kant.

Her er noen forslag til måter å leke med fallskjermen på:

  • Løfte: Hele gruppen løfter fallskjermen opp over hodet i stående stilling – i en rask bevegelse!
  • Bytte plass: Gruppen løfter fallskjermen på samme måte, og to utvalgte slipper taket, møtes på midten og bytter plass.
  • Igloo: Fallskjermen løftes høyt opp, alle går tre skritt mot midten, setter seg ned på huk og trekker langsomt fallskjermen ned bak ryggen slik at de blir sittende på innsiden av duken – hva kan man gjøre inne i duken?
  • Kjempeballong: Fallskjermen løftes høyt opp, alle møtes på midten, setter seg på huk med fallskjermen inntil føttene.
  • Flygene teppe: Trekk fallskjermen over hodet i en hurtig bevegelse og slipp. Hva skjer med fallskjermen nå?
  • Karusellen: Alle går, løper, hopper eller hinker rundt i ring – begge veier, som en karusell.
  • Holde ballongen i lufta: Fallskjermen strammes helt ut, og en ballong plasseres oppå duken. Se om dere klarer å sende ballongen fra dene ene til den andre siden, se hvor høyt dere klarer å sprette den, og prøv eventuelt med flere ballonger samtidig. Bruk badeballer og vanlige baller også.
  • Høstvind: Et barn stiller seg i midten av fallskjermen. Vi lager vind av forskjellig styrke ved å riste rolig og fort med fallskjermen.

Her finnes mange muligheter, bruk fantasien til barn og voksne. Syng gjerne forskjellige sanger til bevegelsene.

Hensikt

Denne aktiviteten er spesielt fin for å øve muskel- og leddsansen (det kinestetiske systemet)

Levert av Arnesen, Guldbrandsen, Gundersen og Hovden, forfatterne av boken "Bevegelsesglede i barnehagen" (2010), utgitt av Kommuneforlaget, i samarbeid med Idrettsbarnehage AS.