Legg rockeringar utover på golvet. Alle borna finn seg ein rockering som dei skal bruke. Det er nå viktig at borna hugsar kva for ring som er «deira». Når musikken tek til, går alle borna ut av rockeringen og dansar rundt. Når musikken stoppar, skal borna finne att rockeringen dei sto i.
Det er bra om rockeringane har ulike fargar eller ikkje er heilt like, slik at det vert enklare å skilje mellom ringar som ligg ved sida av kvarandre. Vert det vanskeleg å hugse akkurat kva for ring ein sto i, kan ein hugse farge. Den som sto i ein blå ring, må gå til den blå ringen når musikken stoppar.
Hensikt
I denne leiken øver ein den koordinative eigenskapen romorientering.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Bevegelsesutfordringer: Gi eleven god tid til å prøve seg fram. Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Vurder om elevene skal arbeide i par for å bidra til støtte og bedre balanse. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere den selv. Bytt eventuelt ut rockering med sirkler tegnet med kritt slik at det blir mer fremkommelig om noen benytter rullestol.
Kognitive utfordringer: Gi kort og presis instruksjon og behold tydelig struktur i økten. Repeter gjerne flere ganger. Fjern sanseforstyrrelser, for eksempel gjenstander som virker forstyrrende. Vær oppmerksom på dagsform, og gi støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte, samt vis hva man skal gjøre før første runde går i gang. Ha direkte kontakt når leken går i gang og når den stopper opp, og undersøk om musikk oppleves som forstyrrende.
Nedsatt syn/blind: Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Bruk kontrastfarge på rockering. Sørg for å rydde unna unødvendig utstyr slik at det ikke står hindringer i veien. Ledsag når eleven/barnet har behov for det, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. For eksempel ved å holde i hånden, gjennom grep over albuen på ledsageren eller ved å holde i tau/reim. Bruk evt. lyd til å orientere frem til riktig rockering. Kanskje kan denne rockeringen ligge litt alene slik at eleven har fri passasje frem til den når musikken stopper.
Levert av Arnesen, Guldbrandsen, Gundersen og Hovden, forfattarar av boken "Bevegelsesglede i barnehagen" (2010), utgitt av Kommuneforlaget, i samarbeid med Idrettsbarnehage AS. Forslag på tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser