En av deltakerne begynner med å kaste ballen i bakken og rope navnet på en av de andre. Den personen skal få tak i ballen fortest mulig. Når han/hun har ballen, ropes det «Stopp». Det betyr at alle de andre skal stå helt stille. Den som tok ballen må nå prøve å treffe en av de andre.
Hvis man blir tatt, skal man ta høyre arm på ryggen (den skal da ikke brukes mer).
Nå må de andre forsøke å fange ballen og igjen ropes det «Stopp» når ballen fanges. En person kan bli tatt fem ganger:
Første gang skal høyre arm bak på ryggen.
Andre gang skal venstre arm på ryggen.
Tredje gang skal man hoppe på et bein. Alternativt lukke det ene øyet
Fjerde gang skal man kravle på knærne. Alternativt ha et ekstra liv om man ikke kan kravle på knærne
Femte gang er man ute av leken.
Tilpasningsmuligheter
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Kognitive utfordringer: Repetisjon og forutsigbarhet. Kanskje nyttig å se på først? Fjern sanse-forstyrrelser. Vær oppmerksom på dagsform. Enkle regler. Vis, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested». Være sammen med en annen elev?
Bevegelsesutfordringer: Sittende i stol: Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Undersøk om personen har nedsatt sensibilitet.. Gi personen god tid til å prøve seg fram. Avgrens område hvis nødvendig. Snakk med vedkommende i forkant for individuelle tilpasninger. Stående: Kan ha redusert tempo som medfører at han/hun fort blir «ute» av aktiviteten. Snakk med vedkommende i forkant for individuelle tilpasninger.
Nedsatt hørsel/døv: Sørg for ro når beskjeder gis. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Mindre grupper kan være nyttig.
Nedsatt syn/blind: Ball med lyd. Ledsag når personen har behov for det. La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på utstyr. Repetisjon og forutsigbarhet. Tenk over lysforhold og bruk av farger/ kontraster. Tydelig, verbal instruksjon, evt. bane bevegelser. Bruk lyd for orientering i rommet. Jobb parvis eller i små grupper. Avgrenset område?
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser