Deltakerne er delt inn i lag, for eksempel et lag med fire elever. Hvert lag får et skateboard. Den første deltakeren legger seg på brettet og beveger seg frem mot en kjegle som står 5-10 meter unna, styrer seg rundt kjeglen og tilbake til laget. Bytter med nummer to og så videre.
Variasjon
Aktiviteten kan varieres ved for eksempel la deltakerne kjøre slalom ut og i mellom kjegler plasser før siste kjegle.
Aktiviteten kan også gjøres vanskeligere og mer tidkrevende dersom elevene skal føre en ball foran dem.
Deltakerne kan ligge på ryggen på skateboardet og trekke seg tilbake ved hjelp av et tau som er bundet fast slik at det går fra ende til ende.
Tilpasningsmuligheter
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Kognitive utfordringer: Skap trygghet! Repetisjon og forutsigbarhet. Fjern sanse-forstyrrelser. Vær oppmerksom på dagsform. Enkle regler. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver. Vis, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested».
Bevegelsesutfordringer: Vær oppmerksom på økt trettbarhet (kan trenge hyppigere pauser). Hva fungerer best; sitte eller ligge på skateboardet? Undersøk om personen har nedsatt sensibilitet (sår- og/eller støtskader). Gi personen god tid til å prøve seg fram. Kort ned distansene hvis nødvendig. Eget skateboard?
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om personen har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når beskjeder gis. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Mindre grupper kan være nyttig.
Nedsatt syn/blind: Ledsag når personen har behov for det. La personen bli kjent med omgivelsene og la de kjenne på skateboardet og løypa som er satt opp. Repetisjon og forutsigbarhet. Fast bane eller ledelinje? Tenk over lysforhold og bruk av farger/ kontraster. Tydelig, verbal instruksjon, evt. bane bevegelser. Bruk lyd for orientering i rommet. Jobb parvis eller i små grupper.
Forslag til tilrettelegginger: Levert av Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser