Skøyte-tilvenning

Her er forslag til ulike tilvenningsøvelser på skøyter for nybegynnere.

Gange forover: Fraspark med hele skøyten og ikke med piggene, kroppen rett over skøytene og bøy i knærne. Hjelpeøvelse: To og to sammen, den ene dytter den andre, som styrer veien.

Gange bakover: Det samme som forover men skøyten vinklet motsatt. Hjelpeøvelse: to og to sammen, den ene går forover, støtter og hjelper den som skal lære å gå bakover.

Kringler forover og bakover: Hælene sammen og tærne peker utover, skyv fra og bøy knærne samtidig som knærne glir fra hverandre, strekk knærne samtidig som bena føres sammen igjen. Bakover: Som forover, men begynner med samlede tær.

Slalåm forover og bakover: Få litt fart slik at en glir på skøytene. Hold beina samlet hele tiden, bøy og strekk knærne. Bruk gjerne kjegler, votter e.l som rundingsmerker.

Huksittende: Bena sammen, baken ned, tyngden godt forover. Når man får litt fart slik at en glir på skøytene setter man seg godt ned på huk og har balansen, så kan man strekke det ene benet fremover. Husk tyngden godt fremover!

Plogstopp: Skøytespissene føres mot hverandre som en plog, med å bøye knærne samtidig.

Skrensestopp: Tverrvend skøytene, parallelle føtter, bøy i knærne. Tips! Bruk kjegler eller noe lignende som merker for stoppestedene.

Legge over forover: Skyv i fra med hele skøyten på begge ben. Det ytre benet krysses godt over, så settes det andre benet ved siden av, hvoretter ytre ben igjen krysses over foran osv.

Legge over bakover: Ytre ben krysses foran og det innerste settes ned ved siden av, osv. Husk: Kroppen godt over skøytene. Hjelpeøvelse: Stå ved siden av hverandre på en linje og hold i hverandre. Flytt det ene benet i kryss foran det andre – begge veier.

Hensikt

Grunnleggende bevegelser på skøyter