Smekk en seddel

Deltagerne deles i grupper på 3-6 personer. Lappene med navnene på de ulike partiene ligger et stykke fra gruppene, gjerne 25-30 meter. Hver gruppe får et kort med alle de norske partienes navn på til hjelp, slik at de i fellesskap kan bli enige om svaret før en deltager sendes ut for å «smekke». Lederen leser en partipolitisk holdning opp, etterpå gjelder det for de som har fluesmekkeren å løpe så fort de klarer frem og slå på det partiet som gruppen mener er knyttet til holdningen. Lederen forteller det riktige svaret og fortsetter med neste opplesing. Deltagerne bytter på å ha fluesmekkeren.

Hensikt

Deltagerne lærer om ulike partipolitiske holdninger samtidig som de øver kommunikasjon og får trent utholdenheten sin. Fysisk aktiv læring.

Variasjon

Denne øvelsen kan enkelt brukes i andre fag/emner. For eksempel kan en lage lapper som det bare står «fleip» og «fakta» på, og så kan en gjøre det til en «fleip eller fakta»-lek hvor lederen leser opp korrekte/ukorrekte hendelser/datoer/påstander osv.

Progresjon

Økt avstand til lappene med svaralternativene vil gi høyere intensitet.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Generelle forslag til tilrettelegginger:

  • Sørg for ro når instruksjon gis og når holdningene leses opp.
  • Juster avstanden til lappene eller farten elevene skal ha etter ønsket intensitet.
  • Istedenfor at deltakerne skal «smekke» lappene, kan de stille seg ved siden av lappen for å tydeliggjøre hvilken holdning de knytter til partiet.

Bevegelsesutfordringer: Lappene kan ligge på en høyde, for eksempel et bordtennisbord eller lignende, som er tilgjengelig hvis noen har utfordringer med å komme opp/ned fra gulvet/bakken. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere stolen selv eller bruk av aktivitetshjelpemiddel. Har eleven utfordringer med å bruke armene, kan eleven samarbeide med en annen elev eller voksen, eller stille seg ved siden av riktig lapp fremfor å bruke fluesmekker.

Kognitive utfordringer: Tydelig struktur i økten. Repetisjon og forutsigbarhet. Vær oppmerksom på dagsform. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Fjern andre forstyrrelser i rommet som kan ta fokus. Noen kan ha nytte av et «pausested». Vurder om personen skal ha en fast plass i rekken.

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når påstanden leses opp. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Ha holdningene skrevet på et kort som eleven kan vende opp på gitt signal fremfor å få de opplest, samt ark med bilde av partiene slik at eleven kan peke på rett parti for å vise de andre.

Nedsatt syn/blind: Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. Ledsag når eleven/barnet har behov for det og spør gjerne hvordan han/hun ønsker dette. Tiltal med elevens navn, i kombinasjon med lett berøring. Kan samarbeide med en annen elev i par. Undersøk om eleven opplever denne oppgaven er meningsfull.

Levert av Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Forslag på tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser