Stiv heks

stiv_heks_450

Avgrens et område. En deltaker «har den» (dersom stor gruppe kan flere «ha den» samtidig) og skal fryse de andre ved å ta på de og si «stiv heks». De som blir tatt må stille seg i frysposisjon med beina fra hverandre. De deltakerne som ikke er blitt tatt kan befri de andre ved å krype mellom beina deres. De som holder på å befri noen kan selv ikke bli tatt.

Variasjon

Her kan en variere måten alle skal bevege seg på. For eksempel kan en bevege seg ved å hinke, hoppe, krype, rygge, osv. En kan også variere måten en befrir andre på. For eksempel kan en gjøre det ved å løpe rundt personen to ganger, «speile» personens stilling eller bevegelse, hoppe bukk over den andres rygg osv.

Leken kan gjennomføres inne i gymsal, ute på en åpen plass eller i skogen, vinter eller sommer, eller i bassenget. Gjennomføres leken i bassenget kan deltakerne svømme mellom beina for å befri en deltaker, samtidig som det er viktig å ha et alternativ om ikke alle mestrer denne ferdigheten. Eksempel kan være å dykke under vann med hele kroppen, eller å blåse bobler i vannet.

Tilpasningsmuligheter

Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.

Generelle tilpasninger kan være:

  • Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
  • Tilpass størrelsen på området hvor leken foregår og vurder hvordan underlaget er.
  • Aktiviteten kan gjennomføres i mindre grupper, og kjøres i tidsintervaller
  • Sørg for at alle deltakerne mestrer de instruksjonene som blir gitt for å bevege seg på og for å befri andre.
  • Bruk fargesterk vest eller lignende til å markere hvem som «har den».

Bevegelsesutfordringer: Gi personen god tid til å prøve seg fram. Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Ved balanseutfordringer eller lignende kan det være nyttig å samarbeide i par for økt støtte. Vurder om noen skal benytte aktivitetshjelpemiddel. Det kan være aktuelt med hjelp til å skyve stolen for rullestolbrukere som har vansker med å manøvrere stolen selv.

Kognitive utfordringer: Tydelig struktur i økten. Repetisjon og forutsigbarhet. Vis og forklar. Vær oppmerksom på dagsform. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested».

Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler. Sørg for ro når instruksjon gis, og snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte

Nedsatt syn/blind: Vær oppmerksom på lyssetting og spør inn til hva eleven/barnet ser. La eleven samarbeide med en annen i par, eller med en voksen, og spør gjerne hvordan han/hun ønsker å bli ledsaget. For eksempel ved å holde i hånden, gjennom grep over albuen på ledsageren eller ved å holde i tau/reim. Tiltal med elevens navn, i kombinasjon med lett berøring. Vurder hvordan terreng leken gjennomføres i. Kan den som «har den» ha på noe som lager lyd slik at det er enklere å følge med hvor personen befinner seg?

Levert av Landslaget for fysisk fostring/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet. Forslag på tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser