Her er syv øvelser som er satt sammen til en liten fortelling hvor vi skal imitere forskjellige dyr.
Giraffen er fantastisk. Den har føttene godt plantet på jorden, og hodet høyt oppe i skyene. Den har også superbra syn og et veldig stort hjerte. Øvelsene kan gjøres sammen eller hver for seg.
1. G for giraff: stå med føttene sammen godt plantet på jorden og legg hendene sammen foran hjertet ditt og kjenn hvor stort og sterkt hjertet ditt er innenfor hendene dine.
Strekk så hendene og armene over hodet mens du holder de sammen og gjør deg så lang du kan uten å miste kontakt med bakken under føttene dine. Bøy litt fra side til side for å strekke sidene av kroppen. Dere kan feks. late som dere strekker dere for å nå blader høyt oppe i trærne. Eller bøye dere ned mot bakken for å drikke vann.
Øvelsen heter: Utthita Hastasana in Tadasana
Treet er sterkt og stabilt. Treet har både dype røtter som strekker seg langt ned i jorden og grener som strekker seg oppover mot sola.
2. T for treet: Fest øynene på et punkt som ikke beveger seg, stå på ett ben og sett den andre fotsålen på innsiden av stå-benet. Strekk armene opp i lufta i en V form.
Klarer du og holde balansen på ett ben? Kanskje treet svaier litt i vinden eller fordi
giraffen spiser av det? Bytt ben!
Øvelsen heter: Vriksasana
Nede på bakken, under treet og giraffen, er det en liten frosk. Frosken er veldig tålmodig og kan sitte lenge og bare lytte til verden rundt seg, samt lytte til sin egen pust. Den har veldig sterke ben og kan også hoppe kjempehøyt.
3. F for frosk: sitt på huk og beveg deg litt fra side til side for å åpne i hoftene. Kan du så sitte helt stille og lytte til verden rundt deg og til din egen pust, slik som frosken? Plutselig får frosken lyst til å røre på seg og tar noen kjempehopp med de lange sterke bena sine. Hopp opp og ned noen ganger. Ta en pause og kom tilbake til å lytte mens du sitter på huk. Gjenta.
Øvelsen heter: Malasana
Sommerfuglen er fargerik og vakker. Den flyr fra blomst til blomst.
4. S for sommerfugl: sitt ned på rompa og legg fotsålene sammen. Hold fast i føttene/anklene og strekk ryggen rak og vift opp og ned med knærne som om du er en vakker sommerfugl som flyr. Lukk øynene og bestem hvilken farge det er på sommerfuglen din. Land på en blomst og flytt føttene litt lenger frem og bøy hodet ned mot føttene. Ta et dypt pust inn og ut mens du slapper av. Bli noen lange rolige pust.
Øvelsen heter: Baddha konasana
Kobraslangen er lavt nede på bakken og liker seg i sitt eget selskap, samtidig som den er veldig nysgjerrig på alt som skjer rundt seg.
5. K for kobraslange: Ligg på magen og plasser hendene ved siden av brystkassen og skyv ned i hendene for å løfte deg opp. Senk skuldrene mens du gjør dette og bruk den sterke ryggen og de sterke armene dine for å komme opp. Titt opp og til sidene noen ganger mens du lager lyden ssss….
Øvelsen heter: Bhujangasana
Mus er veldig redd for slanger. De løper og gjemmer seg med en gang den ser en slange. Nå har musen funnet et trygt og godt gjemmested og kan ligge å hvile i stillhet.
6. M for mus: start med å stå på alle fire med hender og knær på gulvet. Flytt knærne være litt bredere enn hoftene samtidig la storetærne møtes. Flytt hoften mot helene og legg pannen i gulvet. Armene kan legges langs siden av kroppen eller være over hodet. Ta noen dype lange pust inn og ut mens du ligger trygt og godt og hviler.
Øvelsen heter: Balasana
7. Kom opp. Sitt på rumpa med bena i kryss, ryggen rak, hodet på plass og kjenn etter i kroppen. Legg hendene foran det store varme hjerte ditt og lytt innover til dine lune hjerteslag. Legg så hendene sammen. Ta et langt pust inn og et langt pust ut.
Øvelsen heter: Sukhasana med hendene i Namaskar mudra
Her kan lærer for eksempel si: Ååhh, har du også en god og rolig følelse inni deg nå?? Kjenn på denne gode, varme og rolige følelsen inni deg.
Hensikt
Yoga er ment som en stund hvor man kjenne etter i kroppen og ikke tenke på noe annet enn det man gjør. Yoga utfordrer fleksibilitet, men skal ikke gjøre vondt. Yoga handler om å puste dypt og rolig.
Tilpasningsmuligheter
Det er viktig å bli kjent med deltakerne og deres eventuelle behov for tilpasninger i aktiviteten. Snakk med de det gjelder. Kanskje har de selv ideer eller tanker om hvilke tilpasninger som trengs for at de skal kunne delta på en god måte.
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Ikke vær for opptatt av at øvelsene skal utføres på en bestemt måte, men veiled slik at alle barna/elevene finner sin balanse, sitt fokusområde og sin indre ro. Kanskje kan man bruke bilder av dyrene. Dette kan også bidra til mer forutsigbarhet i økta.
Kognitive utfordringer: Repetisjon og forutsigbarhet. Fjern sanseforstyrrelser (for eksempel å henge et laken framfor vinduet dersom det skjer mye på utsiden som kan forstyrre). Vær oppmerksom på dagsform. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver. Vis med kroppen, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen av elevene viser tegn til frustrasjon. Noen kan ha nytte av et «pausested». Opplevelse av trygghet og tillit er viktig.
Bevegelsesutfordringer: Vær oppmerksom på økt trettbarhet. Undersøk om eleven/barnet har nedsatt sensibilitet. Gi eleven/barnet god tid til å prøve seg fram. Kan sitte på matta eller en krakk eller i rullestolen sin.
Nedsatt hørsel/døv: Undersøk om eleven/barnet har tekniske hjelpemidler, bruk det. Sørg for ro når beskjeder gis. Snakk én og én. Ha direkte kontakt. Bruk mimikk, kroppsspråk og evt. Tegnstøtte. Mindre grupper kan være nyttig.
Nedsatt syn/ blind: Ledsag når eleven/barnet har behov for det. Bruk navnet til eleven når denne snakkes direkte til, sammen med en lett berøring, uten syn kan det være vanskelig å forstå når man blir snakket til. La eleven/barnet bli kjent med omgivelsene. Repetisjon og forutsigbarhet. Fast plass i rommet. Tenk over lysforhold og bruk av farger/ kontraster. Tydelig, verbal instruksjon, evt. bane bevegelser. Opplevelse av trygghet og tillit er viktig.
Levert av Ida Sigrid Engerud, Yogalab
Forslag på tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser