Det tegnes opp ti ruter der den nærmeste ruta gir ett poeng og ruta lengst borte gir 10 poeng. I tillegg lages det også en enslig rute to meter enda lenger borte som gir 20 poeng.
Alle deltakerne stiller opp bak en avtalt strek noen meter fra den første ruta og får fem kast hver med erterposene. Oppgaven er å få erterposene til å lande i noen av rutene, jo lenger borte jo flere poeng. Poengene telles opp og den som har flest poeng vinner.
Hensikt
En form form spill hvor koordinative egenskaper, som tilpasset kraft, utfordres.
Variasjon
Deltakerne kan også trille ball mot rutene, da blir det om å gjøre å tilpasse farten og retningen slik at ballen stopper i den ruten man ønsker.
En annen variant er at de får bind forann øynene og selv går mot rutene. Her kan det være lurt å gå sammen to og to, der den ene er seende og kan gi komandoer. Da kan det lages regel på hvor mange kommandoer som det er lov å gi. For eksempel kan man avtale at etter fem kommandoer må den «blinde» stoppe.
Tilpasningsmuligheter
Dersom noen sliter med å kaste kan deres kasteavstand reduseres.
Levert av Beitostølen Helsesportsenter/Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet