To og to sammen.
En er blind. De to skal gå ei løype der den med syn er ledsager. De skal gå denne løypa der den med syn skal fortelle den blinde hva den skal gjøre og hva den møter.
Tilpasningsmuligheter
Sørg for ro når beskjeder og instruksjon gis.
Kognitive utfordringer: Skap trygghet! Kanskje nok å se på første gang? Repetisjon og forutsigbarhet. Fjern sanse-forstyrrelser. Vær oppmerksom på dagsform. Enkle regler. Gi konkret veiledning ved mer komplekse oppgaver. Vis, tegn og forklar. Kort og presis instruksjon. Gi raskt støtte hvis noen viser tegn til frustrasjon. Lag baner i rommet, f.eks. med teppefliser og rokkeringer. Noen kan ha nytte av et «pausested».
Svaksynt/blind: Kan ikke være ledsager for andre, men kan bli ledsaget selv.
Bevegelseshemmet sittende: Øvelsen egner seg dersom løypa gjennomføres på jevnt underlag og ikke for kupert terreng.
Bevegelseshemmet stående: Krever ingen ekstra tilrettelegging. Vær oppmerksom på at redusert balanse utfordres spesielt mye når synet tas bort.
Levert av: www.aktivitetsbanken.no
Forslag til tilrettelegginger: Nasjonal kompetansetjeneste for barn og unge med funksjonsnedsettelser