Lag en hinderbane, som vist i illustrasjonen. Bruk utstyr som passer til målgruppen (alder, nivå, hensikt) eller som er tilgjengelig.
Deltakerne jobber individuelt eller i gruppe. Oppgaven er å samle flest baller på en viss tid eller f.eks første lag til å samle ti baller i vekslingsfeltet.
Slik spiller man:
Slå terningen før start. Får man for eksempel 1, 3 eller 5 kan deltakerne ta med en ball fra kassa tilbake til vekslingsfeltet. Det laget som har flest baller, vinner. Deretter kan man snu spillet og man kan ta med seg en ball fra vekslingsfeltet tilbake til kassa når man får 1, 3 eller 5 og det laget som først blir kvitt ballene har vunnet.
Terningen er med på å tilfeldiggjøre vinnere og de som har færrest baller etter første runde får et fortrinn når runde to settes i gang.
Man kan bruke øvelsen mot ulike fag ved å gi objektene i kassen ulik hensikt:
- Tall på lapper med ulik farge hvor barna skal addere, multiplisere og/eller dividere de ulike fargelappene
- Samle høyest mulig totalsum til slutt
- Om en jobber f.eks. med hovedsteder kan man på startpunktet ha et ark med land og i kassen lapper med hovedsteder. Oppgaven blir å hente og plassere hovedstedene på riktig sted på kartet
- Lapper med bokstaver kan ligge i kassen som samles sammen og settes sammen til ord; f.eks. substantiv, adjektiv osv.
Hensikt
Utholdenhetstrening, samarbeidsevne, reaksjonsevne. Trene kognitive ferdigheter og fagkunnskap.
Variasjon
Lengde på banen, utfordrende hindre, gruppestørrelse osv.
Progresjon
Gi deltakerne ulike utfordringer i hinderbanen
Tilpasningsmuligheter
Lag en hinderbaneløype som også passer til de som sitter i rullestol, er bevegelseshemmet, synshemmet eller hørselshemmet.
Levert av Høgskolen i Hedmark, En region i bevegelse